Målgruppen har generelt behov for støtte til at udvikle deres kompetencer ift. at kunne efterleve de krav og forventninger, der stilles.
Formålet med jobtræningen er derfor at ruste den enkelte til på sigt at komme i ekstern praktik, uddannelse eller beskæftigelse.
Jobtræningen udøves hovedsageligt i den daglige praksis gennem vores interne dagbeskæftigelse, hvor der til hver del er tilknyttet en fagpædagog. Her tilbydes beboerne støtte, vejledning og træning med udgangspunkt i den enkelte beboers kompetencer og behov.
Socialrådgiveren på ElevKollegiet deltager desuden med beboerne i diverse beskæftigelsesrettede samtaler, møder o.l. på jobcenter, praktiksteder, uddannelsessteder osv. Derudover kan der, i det omfang det er muligt, tilbydes støtte til at skabe/finde og tilrettelægge hensigtsmæssige og individuelt tilpassede eksterne praktikker i samarbejde med fx. sagsbehandler ved jobcenter.
Derudover kan vi, gennem vores socialrådgiverfunktion, tilbyde en form for tovholderfunktion på beskæftigelses/uddannelses-delen ift. samarbejdet i og omkring praktikker/uddannelse. Dette er dog altid tilbud, som beboeren i større eller mindre grad kan vælge at benytte sig af.
Nedenstående er nøgleord/fokuspunkter i jobtræningen:
Det grundlæggende:
- Normalisere døgnrytmen
- Skabe identitet
- Realitetstilpasse indsigt i egne kompetencer
- Fremtoning
- Skabe forståelse, mening og dermed motivation for jobtræningen
- Lære at tage initiativ og føle et ansvar
Arbejdsmoral:
- Fast struktur og faste arbejdstider
- Træning i at følge og afslutte en arbejdsgang
- Få en fornemmelse af "pligt."
- Selvstændighed i forhold til opgaveløsningen
Det kollegiale:
- Forståelse af arbejdsdeling og hierarkiets betydning på arbejdspladsen
- Indsigt i kollegiale relationer
- Samarbejde
- Give den unge en forståelse af at egen indsats har værdi og har betydning for helheden
I starten tilpasser dagen sig den unge – men målet er den unge tilpasser sig dagen
Social færdighedstræning:
Hele ElevKollegiets pædagogiske praksis er baseret på en relationspædagogisk tilgang, hvor udviklingsarbejdet pr. definition sker i relationen. Dette er ligeledes gældende i forhold til den sociale færdighedstræning, som omsættes til praksis i det daglige arbejde gennem såvel formaliserede samtaler (udviklingssamtaler; udfoldes under menupunktet; ”udviklingssamtaler”) som i spontant opståede samtaler med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger, hvor de unge tilbydes sparring, vejledning eller træning ift. deres udfordringer i eksempelvis socialt samvær med andre. Det foregår ligeledes gennem en gennemgående bevidsthed omkring medarbejderne som rollemodeller i samværet med beboerne, hvilket kan være mere eller mindre italesat afhængigt af konteksten samt en mere defineret og temasat træning af sociale færdigheder.
Nedenstående er nøgleord/fokuspunkter i den sociale færdighedstræning:
I samspil:
- Konflikthåndtering
- Grænsesætning
- Respekt for andres meninger og holdninger
- Håndtering af sympati og antipati
- Samarbejdsevne
- Forståelse af de gode relationer
Dannelse:
- Normer ved spisebordet
- Normer i butikker
- Normer ved telefonsamtaler
- Normer i det offentlige rum
Privat:
- Støtte til selvrefleksion og situationsanalyse
- Støtte til manglende selvtillid/selvværd
- Støtte til større empati
- Støtte til større rummelighed
- Hvordan virker jeg på andre og hvilken betydning kan det have?